SOMMERUDSTILLING

Derude til web

(Derude (2020) 120 x150 cm)

DERUDE er skabt med udgangspunkt i menneskets forhold til naturen i det 21.århundrede.

Den natur, der omgiver os. Den natur, vi lever af. Den natur, vi selv udgør. Og den natur, der gennem alle tider har forbundet mennesket med det mystiske, det uforklarlige.

Værkerne er skabt over et år, der kom til at vende op og ned på menneskets ressourceforbrug, naturoplevelser, bevidsthed og færden.
Imens en aktuel pandemi nu er årsag til den antropocæne tidsalders kollaps på verdensplan, skuer Helene Høm ind i det lokale liv i Gudhjem, et lille sted mellem himmel og hav.

 

HELENE HØM er fjerde generation af en kunstnerfamilie, der går tilbage til Hjorths Keramik og Bornholmermalerne. Hun blev i 2004 uddannet BA i Scenekunst fra Norwegian Theatre Academy (NTA), Norges næstdyreste statsuddannelse, hvor metoder og udtryk fra billedkunstens verden bruges på scenen, og hun har siden 1990erne arbejdet i krydsfeltet mellem visuel kunst og teater. Fra 2018 har hun fordybet sig udelukkende  i billedkunsten.

 

For english information about Helene Høms exhibition “Out There” please click: HERE

 

Åbningstider  til 19. september:

Fredage og Lørdage : 14.00-17.00

 

Under Bornholms Kulturuge 2020:

Fredag, 11. & Lørdag, 12. september kl.14-17

Torsdag, 17., Fredag, 18. & Lørdag, 19. september kl.14-17

Den 19. september er sidste åbningsdag.

 

Undreværket, Kirkevej 2, 3760 Gudhjem – find os mellem biografen og Gudhjem Kirke.

Tel: +45 / 26 13 18 83 el. 28 12 03 35

 

For de nysgerrige:

Fiskerdrenge120x150 2020 web

(Fiskerdrenge (2020), 100 x 120 cm)

 

GUDHJEM blev i begyndelsen af 1900-tallet et samlingspunkt for progressive danske kunstnere, der forandrede dansk malerkunst (og keramik) fundamentalt i begyndelsen af det 20. århundrede.

Kunstnere som Sonja Ferlov, Richard Mortensen og Ejler Bille søgte til Gudhjem, på samme tid som Karl Isakson, Edward Weie, Oluf Høst, Olga Lau, Olaf Rude, Kræsten Iversen og Niels Lergaard og slog staffelierne op omkring Gudhjem og Christiansø fra cirka 1910 og frem mod cirka1960.

 

BORNHOLMERMALERNE var typisk tidligere elever af den bornholmske maler Kristian Zahrtmann i København, der i opposition til Kunstakademiets traditionelle kunstsyn havde dannet ”Kunstnernes Studieskole” i 1882 – bedre kendt som Bornholmerskolen.

Zahrtmann opmuntrede sine elever til at finde og udvikle deres egen stil og udtryk, og Bornholmermalerne blev de første i landet til at introducere de nyeste europæiske strømninger indenfor maleri. Inspirationen kom især fra Frankrig, hvor man på den tid eksperimenterede med abstraktion, farver og kubisme.

Bornholmermalerne kom til at skabe en ny nordisk tradition indenfor landskabsmaleri, bl.a. fordi de under deres ophold i Gudhjem og på Ertholmene tog udgangspunkt i landskaberne, der var unikke afsæt for eksperimenter med komposition, lys og farveflader. Helene Høms bedstefar Paul Høm, der bosatte sig i Gudhjem sammen med keramikeren Lisbeth Munch-Petersen, var del af Bornholmermalerne.

 

CIRKA 100 ÅR SENERE og i en ganske anden samtid – tager Helene Høm tråden op.

Selvom det nærmest kan fremstå som en fysisk umulighed at skabe nye måder at male på i 2020, insisterer Helene Høm på, at det ”gammeldags” fortsat kan lede til nybrud.

At de lokale landskaber og naturen omkring Gudhjem fortsat er en umiddelbar oplagt grund til moderne maleriske undersøgelser med farver, lys, flader og strøg. En arbejdsproces, der ofte går udenom om det talte sprog og den mentalt bevidste tanke, og dermed ender med at kunne udtrykke subtile tematikker, situationer eller tilstande.

 

HUN ER INSPIRERET AF samtidskunstnere som Knud Odde, Peter Doig og Per Kirkeby. Helene Høm boede tre år i Zürich fra 2007-10, hvorfra inspirationen fra banebrydende schweiziske kunstnere fra forrige århundredeskifte som Odilon Redon, Felix Vallotton, Ferdinand Hodler og Cuno Amiet stadig skinner igennem.

Ligesom Bornholmermalerne og de franske modernister brugte de landskaber og motiver som udgangspunkt for maleriske eksperimenter med flader, lys, stoflighed og farver, samt tilførte motiverne en hidtil uset form for eksistentialisme, symbolisme eller ligefrem psykologi.

 

En postmodernistisk og dekonstruktiv tilgang, som Helene Høm tilegnede sig på performance-akademiet i Norge (2001-2004) går samtidigt igen. Hun blander stilarter, motiver maleteknikker og sætter dem sammen på nye måder.Hun eksperimenterer mellem det klart forståelige og det abstrakte, så underliggende stemninger og psykologiske tilstande kan træde frem, et sted mellem motiv og strøg

– ofte med en undertone af mystik.

 

www.helenehoem.dk